Nezařazené

Nástroje finančního řízení



Mezi nástroje finančního řízení patří: normy, rozpočty a kalkulace.

Rozdělení technickohospodářských norem

Normy spotřeby majetku

§  norma spotřeby materiálu (maximální množství materiálu, které lze spotřebovat na jednotku výkonu)

§  norma spotřeby energie (maximální množství energie na jednotku času/výkonu)

§  norma zásob (optimální výše zásob; zásoba, která zajišťuje plynulý chod výroby s minimálními náklady)

§  odpisová norma (sazba, míra opotřebení, pro odpisy)

§  kapacitní norma (max. výkon stroje na jednotku času)

 

kódy místo hlavy.jpg
Normy spotřeby práce

§  výkonová norma množství (maximální množství výrobků, které může zhotovit 1 pracovník za jednotku času)

§  výkonová norma času (maximální čas, který potřebuje 1 pracovník na zhotovení jednotky výkonu)

§  norma obsluhy (maximální počet pracovníků na jeden stroj/ maximální počet strojů, které může obsluhovat jeden pracovník)

§  norma početních stavů (maximální počet pracovníků v jednom útvaru)

 

Rozpočty

= obsahují předpokládané údaje

§  rozpočet nákladů – vychází z marketingového plánu prodeje, podkladem je předběžná kalkulace nebo kvalifikovaný odhad

§  rozpočet výnosů – závisí na velikosti předpokládaného prodeje a na výši cen

§  rozpočet příjmů a výdajů – základem je platební kalendář (umožňuje podniku sledovat jeho platební schopnost)

§  zakladatelský rozpočet – sestavuje se při zakládání podniku

propiska za kalkulačkou.jpg
Kalkulace

Způsob stanovení nákladů a budoucí ceny.

1.       Z časového hlediska

§  předběžná kalkulace – vyhotovuje se před začátkem výrobního procesu a vyjadřuje plánovanou výši nákladů

§  výsledná kalkulace  – po skončení výrobního procesu, vyjadřuje skutečnou výši nákladů, podkladem pro účetnictví

 

2.       Podle předmětu

§  nákupní – souvisí s pořízením vstupů (práce, přírodní zdroje, kapitál), je důležitá pro vyhledávání vhodných dodavatelů

§  výrobní – souvisí s náklady souvisejícími s výrobou

§  prodejní – souvisí s prodejem výkonů (výrobky, služby, zboží), význam pro výběr odběratelů